Het laatste nieuws
Delen via
Team Venzo: Akwasi Mensah
Vrijwilligers met kennis bewapenen
Akwasi Mensah ging in 2012 bij Venzo aan de slag om diverse projecten leven in te blazen. Zo zette hij als sportman zijn tanden in een project dat gezondheidsvoorlichters in de wijk opleidde. Daarnaast ontwikkelde en coördineerde hij onder meer ‘De trap op via vrijwilligerswerk’ voor mensen die re-integreren en ‘TaalcoachZO’, waarbij honderd (informele) taalcoaches Nederlands leerden aan anderstaligen. Als grondlegger van de burgeracademie zorgt hij tegenwoordig dat kennis op een laagdrempelige wijze bij de burgers van Zuidoost komt.
Door: redactie Venzo
“Deskundigheidsbevordering was altijd een van onze taakstellingen en wij hoorden diverse ontwikkelingsbehoeften waarop we wilden inspelen. Naast een aantal bijeenkomsten die wij jaarlijks organiseerden, vonden we dat er meer aanbod nodig was om verworven kennis en vaardigheden echt op te nemen. Nadat we een aantal workshops en cursussen organiseerden tijdens een kansenbeurs in 2012, besloten we een groot en divers aanbod onder de “burgeracademie” aan te bieden. Met de burgeracademie streven we een breder bereik na en proberen we een platform voor ontwikkeling te zijn.”
Het cursusaanbod van de burgeracademie gaat van ‘effectief communiceren op de werkvloer’ tot ‘omgaan met verlies en rouw’ of ‘inzetten van social media’. Akwasi constateert dat er ook in de basis nog veel te halen valt. Zoals het aannemen van een juiste werkhouding bij vrijwilligers of bepaalde sociale of organisatorische vaardigheden. Hij gebruikt een sportieve metafoor om aan te geven waarom die basiscursussen zo belangrijk zijn: hoe kan je rennen op twee benen als je nog niet op één been kan balanceren? Hoe vang je de schokken op als je niet weet hoe je dat moet doen? Het lijkt zo logisch, maar de praktijk wijst anders uit. Want, zegt hij: “In Amsterdam Zuidoost zijn veel enthousiaste en actieve bewoners die verschillende initiatieven oppakken. Hun kennis is alleen niet altijd op dezelfde lijn als hun passie. Dankzij de burgeracademie krijgen ze de gelegenheid om benodigde inzichten te verwerven en om kennis en vaardigheden op te doen.”
Na afloop van de cursussen vullen deelnemers evaluaties in, zodat inzichtelijk wordt waar de behoefte van de cursisten ligt. Eveneens delen docenten en deelnemers hun ideeën over de cursussen. “Binnenkort zetten we enquêtes uit om de behoeftes van (actieve) bewoners, vrijwilligers en (potentiële) deelnemers nog beter te monitoren. Dit doen we dan naast de intakegesprekken met vrijwilligers en organisaties of de tips uit het veld. Op deze wijze stemmen we het aanbod zo veel mogelijk af op de behoeften van de (actieve) bewoners. Zo geven we steeds meer bekendheid aan de burgeracademie om de mensen te bereiken.”
Hoe ziet de toekomst van de burgeracademie er uit? Hij zegt dat het ‘bewapenen’ van de cursisten belangrijk is, vanwege de toenemende verantwoordelijkheden die zij krijgen. Zo noemt hij de ‘Omgaan met’-cursussen als voorbeeld. “Wat doe je bij signalen van kindermishandeling? Hoe zet je je als maatje in en waar ligt de grens? Als organisatie moeten wij er voor zorgen dat vrijwilligers weten wat ze moeten doen en hoe ze moeten reageren op situaties.”