WEEK VAN DE MEDIAWIJSHEID: #HIERNIET

De Week van de Mediawijsheid
De Week van de Mediawijsheid is de jaarlijkse bewustwordingscampagne over kritisch en actief omgaan met media. Dit jaar staat de campagne (10 t/m 17 november)in het teken van online (pro)sociaal gedrag. Sluit ook aan en laat zien dat jouw organisatie zich inzet voor een online wereld waarin iedereen zich veilig voelt en een statement tegen geweld maakt.

De campagne is een initiatief van Netwerk Mediawijsheid en door heel Nederland organiseren gemeenten, bibliotheken, onderwijsinstellingen, kenniscentra, onderzoeksbureaus, wijkcentra en buurthuizen, zorg- en welzijnsinstellingen, kunst- en cultuurinstellingen en media diverse activiteiten om mediawijsheid te vergroten.

Samen zeggen we #hierniet
Online kunnen we altijd met elkaar in contact zijn. We delen foto’s en filmpjes met elkaar of praten mee over belangrijke onderwerpen. Met een scherm tussen ons in, is een kwetsende reactie snel geplaatst. Op internet kun je alles zeggen wat je wil. Je kan natuurlijk vragen stellen als je ergens aan twijfelt, je mening geven over wat jij belangrijk vindt of een opmerking maken over iemands gedrag.

Maar liefst 70% van de Nederlanders vindt dat we online socialer met elkaar om moeten gaan. Daarom zeggen we tijdens de Week van de Mediawijsheid: #hierniet. Netwerk Mediawijsheid roept bedrijven, gemeenten, bibliotheken, platformen en individuen op om een grens te trekken bij kwetsend gedrag online. Samen kunnen we ervoor zorgen dat je online kunt zeggen wat je denkt – op een respectvolle manier. Zo blijft de online wereld een fijne plek voor iedereen.

Kom je kwetsend gedrag tegen online, zeg dan #hierniet en deel de link naar de website. Daar staat aangegeven waarom je de grens trekt. Ook staat hier informatie over verschillende vormen van kwetsend gedrag en vindt je praktische tips wat je anders kunt doen om het online socialer te maken.

Planning
We zijn druk in de voorbereidingen en zijn bijvoorbeeld op het moment de campagnewebsite aan het bouwen. Deze zal in september live zijn. Vanaf dan is het mogelijk om het initiatief te onderschrijven. Tot die tijd kan je ons natuurlijk al wel laten weten wat je plannen zijn richting de Week van de Mediawijsheid, zodat wij hier optimaal aandacht voor kunnen vragen. Wil je op de hoogte blijven? Klik hier en laat jouw gegevens achter.

Voor meer informatie ga naar: https://www.weekvandemediawijsheid.nl